Wednesday 18 February 2009

holy cheese

So I've been spending a couple of days exploring the Swedish blog-jungle. There are so extremely many blogs there. Middle aged men who write about sport, middle aged men who write about their children, middle aged men who write about their relationships, middle aged women who write about sex, young women who write about sex, middle aged women who write about their children, middle aged women who write about dieting, middle aged women who write about relationships, young women who write about fashion, young women who write about dieting, young women who write about knitting, young women who write about relationships, young women who write about eating disorders, people in general writing about themselves and feeling like they mean something.

Well. They probably do. They are also, many of them, pretentious asses who perceive themselves to be literary geniuses, but that's okay. Oh, and yeah, many of them work with advertising. There is loads of crap and loads of good stuff.

Anyways they all have one thing in common; this "challenge". No one challenged me because I am not a part of the friendly blog gang commonly referred to as "The Swedish Blog-Elite" but that's okay too. But since work is a bit slow today, and since I am already challenged by nature, I will treat you, my honoured readers, to this highly interesting challenge, in Swedish! Woohoo!

10 Första
Första bästa kompis: Ehm... Mellanstadiet. Anna. Tror jag. Kortlivad vänskap; minns henne knappt idag. Hade ju inte så supermycket vänner egentligen.
Första bil: Det kommer förmodligen bli någon billig skräphög som jag kommer tycka väldigt mycket om.
Första kärlek: Matthew hette han tror jag. Jag var väl fem kanske, på besök i Amerika för första gången. En mycket liten stalker i rosa klänning.
Första husdjur: En kanin som tuggade sönder hemmets alla sladdar.
Första semester: Skidsemester i min tidiga barndom?
Första jobb: Sommarjobbade på en reklambyrå när jag var fjorton eller så.
Första köpta skiva:
Reggae Reggae - 40 happy Reggae hits! Lyssnar fortfarande på den.
Första piercing: Funderar faktiskt på att ta hål i öronen. Prövade en gång när jag var tolv men det gick åt skogen. Samma sak med tungan när jag var femton.
Första konsert: Som foster, Sting and the Police, om jag inte minns fel.

8 senaste
Senaste alkoholdrycken: Ett litet glas med nåt starkt i på efterfesten i lördags.
Senaste bilfärd: Taxi hem från efterfesten i lördags, betalt av nån spoling som Ida flörtat upp.
Senaste filmen du såg: Welcome to the Dollhouse av Todd Solondz. Den var sådär suburban och mobbing och arg och förtryckt sexualitet lite tung och lite indie och sådär. Bra dock.
Senast ringda telefonsamtal: Igår ringde jag och beställde kinamat på väg hem.
Senaste bubbelbadet: Senaste skumbadet var väl nån gång i höstas. Blir tyvärr väldigt långt mellan gångerna eftersom man måste värma vattnet i ca. 100 år innan det räcker till att fylla det ändå inte så väldigt stora badkaret.
Senast spelade CD-skiva: Spelar inte direkt CD-skivor. Men den senaste fysiska CD-skivan med musik på som jag har satt i en CD-spelare för att lyssna på måste vara Boss Hoss-skivan jag fick av Johan i julklapp.
Senaste gången du grät: I söndags.
Senaste måltiden: Frukost bestående av en liten bytta yoghurt med rabarbersmak och två små Gouda-bitar från kantinen. Sorgligt svårt att hitta nåt att äta som är okej när man går på en halfass-lchf-diet. (Inga kolhydrater, mer fett.) (Halfass för att jag fasar det lite, skär mest ner, gör lite undantag. Men det känns bra.) Snart lunch, blir nog sallad. Jävligt inspirerat.

6 har du någonsin
Dejtat en av dina bästa kompisar: "Dejtat"? Jo, det har jag kanske. Men nu har det återgått till kompis-stadiet. Men han är fortfarande en awesome människa.
Blivit arresterad: Jo.
Blivit kär vid första ögonkastet: Alltså... Jag har sett folk som är så snygga så att man liksom aldrig riktigt glömmer det. En av dem blev jag tillsammans med, men han var ett as. En av dem pratade jag inte ens med, men fortfarande, efter väldigt många år, är han en av de snyggaste jag sett.
Fastnat med blicken i någons urringning: Lätt.
Sagt att du älskar någon utan att mena det: Jag tror det. Men bara kanske en gång eller så.
Busringt till någon: Njaej, hade ju inte direkt några vänner som barn, så det blev inte så mycket sånt.

7 saker du har på dig
1. Lila strumpor
2. "alternativa" chucks
3. Undies
4. Blå jeans
5. Gul T-shirt med gula ballonger från Threadless.com
6. Swipecard
7. Hemmastickad halsduksgrej.

6 saker du har gjort i dag
1. Försovit mig
2. Gått till jobbet
3. Jobbat
4. Ätit tråkig kantin-frukost med gott kaffe till
5.
Slösurfat
6. Bloggat

5 favoritsaker utan rangordning
1. Min mobiltelefon, "Concorde"
2. Min dator, "Kitteh"
3. Min nya hårddisk, "Ernst Hugo"
4. Mina svarta ätpinnar från Åhléns
5. Allt mitt smink

4 personer du kan berätta allt för:
Okej... Nu har jag sparat den här frågan till sist. ALLT berättar jag faktiskt inte för någon. Men eh... just nu ser det ut som Kristoffer och Maria kanske skulle kunna kvala in som människor som jag berättar mest för. Men det innebär nog inte så mycket.

3 val
Blått eller rött? Rött vin. Rött kött. Blå blå vindar och vatten, blå blå himlar och hav.
Sommar el vinter? Älskar att åka skidor men bortsett från det sommar. Saknar svensk sommar. Saknar inte svensk vinter.
Choklad el chips? Choklad.

2 saker att göra innan du dör
1. Se världen.
2. Bli lycklig.

1 sak du ångrar
Ingenting. Någonsin.


och slutligen vilka 3 som ska få fortsätta denna kedja av aldrig sinande utmaningar: Min Mamma borde starta en blogg och fylla i sina svar i den. Annars... Alla som läser den.

No comments: