Thursday 31 May 2007

Arr!

Först och främst en liten rant: förrförra terminen tog jag inte tillräckligt med poäng. Jag hoppade av matten. Men jag fick fullt studielån. Så när jag inte tog alla poäng jag fått cash för så blev csn arga och krävde tillbaka pengarna (via ett så kallat återkramsbrev. Men egentligen var det ett krav, inte en kram). Så nu betalar jag nästan sexhundra spänn i månaden till dem. (Det är ok, jag får skylla mig själv som fan.)

I alla fall! I fredags, när jag fick cash, upptäckte jag att min dosa till internetbanken var trasig. Jag hann inte till banken innan den stängde, och jag har inte hunnit dit förrän igår. Nu har jag i alla fall en ny dosa och jag har betalt alla mina räkningar. Förfallodagen på flera av dem är idag, så jag har ringt till Comhem och Lkf och sagt att inbetalningen kanske blir någon dag sen eftersom det förmodligen tar ett par bankdagar för pengarna att överföras. Comhem och Lkf kvittrade snällt att de skulle fixa så att det inte gick ut någon påminnelse och att jag skulle ha en trevlig dag.

Alla jag har pratat med på Csn har alltid vart väldigt trevliga och tillmötesgående. Men idag fick jag prata med en klassisk evil bitch from hell. Så jävla otrevlig! Jag sa att jag hade haft lite trubbel med min internetbank men att räkningen nu var betald. "Betalar du via autogiro?" Jag förklarade allt en gång till. Hennes reaktion var att bli jättesur och förklara nedlåtande att förfallodagen var idag, och att pengarna skulle vara inne idag. Jag förklarade problematiken en gång till, och påpekade att räkningen var betald men att det var möjligt att den kom in någon dag för sent. Hon förkarade för mig att det kunde ta någon bankdag innan pengarna kom in till dem. Vid det laget skrattade jag nästan. Hon sa att hon inte kunde göra något över huvud taget åt det ifall det gick ut en påminnelse till mig, men att det inte skulle innebära någonting. Lugnad frågade jag "Nähä, så påminnelsen leder inte till något?" "Jo, du får betala hundratjugo kronor." "Men då innebär det ju att jag får betala?" "Ja." She fails to make sense.

Jag sa till henne att alla andra var mycket mer tillmötesgående, och hon sa nej. Jag förklarade att alla andra jag ringt till eftersom mina räkningar blev försenade hade varit jättetrevliga och fixat det. Hon sa nej. Jag blev lite perplex och förklarade hela situationen en gång till. "Men nu är det så här, och det kan varken du eller jag göra något åt." Jag gav upp. TILL SLUT sa hon att det ändå tog fem dagar innan påminnelsen gick ut, och innan dess skulle förmodligen min inbetalning vara inne.

Shit pommes.

And now for something completely diffirent: jättetrevlig kväll igår! Pluggade franska hos mamma hela dan, köpte blommor till min superfina fransalärare, skrev franskaprov (det gick sådär. Bättre än vad de brukar göra) och gick sedan ut med en massa fina människor och drack några öl. Vissa drack för många öl. Mitt humör var lite skiftande men all in all var det jättemysigt.

Nu ska jag hem till mamma och lägga en finishing touch på mitt extremt försenade engelskaarbete, sen ska jag ha engelska, sen ska jag jobba. Imorrn ska jag till Hässleholm, och sen ska jag ha fest! Ost och vin-fest. Fina människor. Kanske lite paj. (Men först stääääda.)

Och jag har Urkult-biljetterna! Tjoho! Tack Robin!

Yeah. Puss.




Lyssnar på: Sr Världen. Något balkan-ösigt.
Läser: John Steinbeck - The Grapes of Wrath


-----edit-----
På mammas inrådan ringde jag till Csn en gång till. Jag fick prata med en jättetrevlig tjej som sa att om jag hade betalat idag så skulle det synas hos dem imorgon eller senast måndag, och det var ingenting att oroa sig för. Samtalet tog ungefär trettio sekunder, till skillnad från det förra som tog kanske fem minuter. Tänk så lätt livet kan vara.

1 comment:

Anonymous said...

l?rt en masse